onsdag 6 juli 2016

Varför Viktväktarna

För mig så är det ju det här med mat som är mitt stora problem. Träna kan jag och det gör jag även om vardagsmotionen kan bli bättre men känner ändå att jag sitter still väldigt lite, bortsett från jobbet, och det visar även min Polar Loop så det känner jag inte att jag behöver tänka så mycket på.

Men det här med mat- det är ju så tråkigt om det inte är riktigt gott! Och gott har just nu blivit samma sak som onyttigt. Och är det gott så äter jag gärna lite extra just för att det faktiskt är så gott så dubbelfailure på det.

Jag tycker om att laga mat och baka men när motiviationen inte är på topp så är det svårt att laga något annat än standardrätterna och det blir allt oftare samma mat med mindre variation, vilket i det här sammanhanget inte är något bra för mig.

Har försökt med LCHF men är för mycket bröd och pasta-människa för att det skall fungera och min Paleo-perod slutade med att kokosgrädde/-mjölk stod mig upp i öronen och jag fick magknip. Att räkna kalorier gjorde att jag blev för extrem och var konstant hungrig men det som alla sätt har gemensamt är att jag måste utesluta något, det finns en begränsning som skapar ett förbud och då hamnar fokus för mycket kring detta.

Och det var väl just detta som min läkare snappade upp och som vi diskuterade kring. Vi kom även in på det här med Xtravaganza (det var då för 8 år sedan som hon kom in i bilden och har följt mig sedan dess) och vad det var som funkade bra med deras koncept och varför jag inte fixar soppor själv efter det i någon längre utsträckning.

Just att man är med i en grupp, får pepp och har någon som man kan vända sig till i form av en coach och går till denne och väger sig istället för att göra allt hemma i sin ensamhet var en av de sakerna som jag tog upp som fungerade bra för mig och det är lite samma upplägg när det kommer till ViktVäktarna (om man inte kör online själv vill säga).

Det som jag känner nu är att även om jag har en begränsning via mina dagliga SmartPoints så har jag alltid en VeckoBonus som jag kan använda som jag vill om det är så att jag någon dag vill äta lite mer eller något som kostar mer Points. Inga andra förbud finns egentligen och det är det som känns bra, fokus hamnar mer på att äta rätt och bra mat som håller mig mätt länge. Jag kan även äta lite godis, dock har jag valt att hålla mig borta från det i större utsträckning just för att jag fortfarande behöver mina Points till mat men som i helgen när vi hade kompisar på besök och han älskar ostbågar så visste jag att jag kan äta 2dl utan att det kostar mig för mycket i Points.

Jag tror väldigt starkt på att alla människor är olika och för min kompis så funkar tex LCHF kanon och då tycker jag att det är jättebra. Hittar vi vårt sätta att leva och förhålla oss till mat som gör att vi mår bra så är det upp till var och en att välja sin egna livsstil. Det har jag inga som helst åsikter om så länge ingen kommenterar negativt om mina val.

Invägning vecka 3

Tycker att jag börjar få lite kläm på hur mycket jag kan äta när det kommer till vissa mängder men samtidigt är jag väldigt medveten om att det är just detta tänket, att bli för självsäker som lätt gör att det glider iväg men är fortfarande väldigt noggrann när jag tar såser och liknande eftersom det är detta som "kostar" mest ur ett poängperspektiv.

Känner fortfarande att detta är helt rätt för mig, även om jag mellan varven blir lite frustrerad för att jag tycker att det går för långsamt. Tur jag har min käre man som tar ner mig på jorden och förklarar att -3,5kg på 3 veckor är rimligt och inte alls långsamt med tanke på att jag faktiskt äter ganska mycket mat.

Denna veckan -1kg är jag helt klart nöjd med men känner att jag börjar tappa motivationen lite grann när det kommer till träningen.Är lite mycket både på jobbet och att förbereda hemma inför semestern men stressar inte upp mig över det. Vet att det kommer bli en hel del promenerande första veckan och sedan min efterlängtade morgonpromenader längs strandpromenaden i Italien!