lördag 27 februari 2016

Äntligen!

Efter att ha kämpat med träningen sen efter nyår känns det som det släppt. 

Var sjuk i princip hela december med halsont och förkylning som kulminerade med feber på jul och avslutades på topp med magsjuka på självaste nyårsafton och därmed blev träningen nästintill obefintlig. Har sedan dess känt som jag haft  tuggummi under skorna eller mest trampat i kvicksand. Kroppen har känts tung, vilket den iofs är just nu också men värre än vanligt och inte fått upp någon fart men nu känns det som det lossnat.

Idag fastnade jag på sängen efter maten men är imponerad av mig själv och halv sju var jag på gymmet och körde ett pulspass:

Knäböj 40kg varvat med sidolyft
Höftlyft 40kg varvat med rodd i TRX
Wallballs varvat med armhävningar i TRX

Avslutade med diverse magövningar 

Bra drag!

måndag 22 februari 2016

Ingen idé att vänta

Med tanke på dagens datum och rubriken på förra inlägget så får jag nog anse att det blivit något av en trend med ett inlägg i månaden. Inte något man fångar läsare på kanske men jag skriver ju här mest för mig själv också så skulle det vara någon stackare kvar där ute som har bloggen med i sitt flöde så tackar jag ödmjukast.

Har sedan sist haft en rejäl svacka och nedåtgående spiral framför allt gällande maten- har helt enkelt inte ätit något bra så nu har jag faktiskt tagit mig själv i kragen och gjort en plan.

Tog till mig av något Lofsan sa i något avsnitt av Träningspodden och det var att är man inte beredd att starta sin livsstilsförändring idag så kommer man heller inte vara det på måndag eller när man nu har tänkt att starta. Så nu gör jag det bara.

Vågar dock inte göra något alltför långsiktigt just nu för tröskeln är för hög och jag har många negativa beteenden som jag behöver bryta så det blev 30 dagar viktfokus:

- inget socker 27 av 30 dagar
- bra mat 27 av 30 dagar max 1800 kcal
- träna 4 gånger i veckan
- bålträning min 10 min per dag

Träningen har jag en plan som jag följer är mest att fortsätta med det men jag behöver få till bålträningen. Jag har sedan i höstas haft väldigt ont i nedre delen av ryggen och gått hos en Osteopat som konstaterat att jag har a) för stor svank b) en skada på ligamentet i bäckenet c) förskjutning av bäckenet som beror på graviditeter i kombination med för svaga magmuskler. När jag nu börjar lyfta tyngre vikter så orkar jag inte riktigt hålla anspänningen i magen och därav bålträningen. Har iaf fåt bekräftat att jag har rätt teknik även med tyngre vikter men att jag inte klarar av lika många repetitioner.

Maten är inget konstigt- har ätit fruktansvärt mycket socker och annat skräp sista månaden och därav gått upp ca 4 kg så nu är det sockerförbud till vardags men det finns visst utrymme för kalas etc om jag känner att jag tycker det är värt det. Totalförbud funkar inte för mig för då blir jag bara ännu mer sugen och får jättesvårt att hålla mig borta men om jag vet att jag får lov att äta någon gång så är det mycket lättare. Kaloriantalet kommer jag mäta på ett ungefär med Lifesum där jag har ett abonnemang sedan tidigare men framför allt mer grönsaker, inget skräpmat och jämna mellanrum.

Image result for träningscitat