lördag 28 juni 2014

Min kväll

Har haft en fantastiskt underbar kväll med fina vänner. Enkel men god mat, massa snack om allt och ingenting och bara få vara med folk jag tycker om men dom jag träffat alldeles för sällan. Älskar min familj men samtidigt behöver jag få vara jag ibland också och nu har jag fått min dos för ett tag framöver.

torsdag 26 juni 2014

Dagens middagstips

Om du inte har problem med kokosgrädde/-mjölk: Paleovåfflor med färska jordgubbar och vispad kokosgrädde.

Förra veckan hade jag en del problem så fort jag åt kokosmjölk eller kokosgrädde även fast att jag inte åt speciellt mycket av det alls och tog bort det helt. Idag hade jag dock lovat barnen pannkakor och testade att göra Paleovåfflor till mig. Helt ok men de innehöll kokosmjölk och det gillade inte min mage som blir väldans uppblåst. Så, ingen mer kokosgrädde/-mjölk för min del.

Bild på mannens våffla med vispad kokosgrädde, jag hoppade det.

Dagens lunch

Köttbullar i tomatsås med ägg a la Leila, även kallat Kefta Berbere.

Enkelt och gott!

onsdag 25 juni 2014

Arg och frustrerad

Häromkvällen körde jag förra veckans sista pass från Annikas bok först och sedan ett av veckans pass men jag blir så arg och frustrerad när jag inte får till det, inte kan eller inte orkar någon av övningarna.

Övningar med hopp är inte min grej men jag kämpade och slet och var helt slut efteråt men samtidigt så arg för att jag inte klarade vissa övningar fullt ut så det slutade med att jag började störtgråta på badrumsgolvet. Satt där och hulkade av utmattning och frustration tills M kom och tröstade mig. Jag är lite för tung för alla dessa hoppövningar men han hjälpte mig och visade hur jag kan göra istället eller få till rätt teknik så efter ett tag kändes bättre.

Helt klart är att det är tuffa övningar.

Inte från i måndags men ändå glad att magen börjar sjunka ihop

söndag 22 juni 2014

Veckans träning

Har inte riktigt hittat mina rutiner ännu så träningen blir liksom lite när jag hinner och väldigt mycket koncentrerat till helgen men snart är det semester och då skall det väl blir lite ordning och till hösten hoppas jag ha hittat ett bättre flyt i allt.

Måndag: 45 min crosstrainer
Tisdag: 20 min crosstrainer & "Gone in 60 seconds"
Onsdag: Vilodag
Torsdag: 30 min crosstrainer & "Mambo 25"
Fredag: 6,4 km morgonpromand/lufts/jogg & lätt cykeltur till och från affären 9,16 km
Lördag: Vilodag
Söndag: 60 min crosstrainer & ett cirkelpass på gymmet

Igår glömde jag ta med mig min lilla fusklapp med övningarna till veckans sista pass " High Five", så det fick blir ett av mannens cirkelpass och tanken var att köra det på kvällen istället men det vet vi ju alla hur det slutade... Får trösta mig med att jag grävde och körde masa grus och jord istället som kanske inte motsvarade passet i intensitet mätt men dock så väl i jobbighetsnivå.

torsdag 19 juni 2014

Allmänt babbel

Det var det är med antal timmar per dygn- jag skulle hemskt gärna vilja ha några fler faktiskt. Jag tycker att jag tar väl vara på de vi har idag men jag får dem ändå aldrig att räcka till. Jag ska verkligen njuta av en lugn midsommarhelg med fokus på barnen och pappan.

Igår spenderade jag iofs större delen av tiden från det att jag kom hem till det att det var läggdags med att ligga på sängen. Lagade mat till barnen och var med när de åt och fick ett ryck och dammsög & våttorkade badrummet men annars var det väldigt lite gjort men å andra sidan så mådde jag inte så bra och kan konstatera att det här med paleo nog inte är min grej- speciellt inte kokosmjölk som man ersätter många mejeriprodukter med. I varm mat så får jag inte ner det pga smaken och kall, vispad så får jag uppsvälld mage. Igår morse åt jag vispad kokosgrädde med bär och hackade nötter, vilket förstörde min mage total hela dagen så from idag kommer jag köra utan kokosmjölken.

Träningen går bra, känns konstigt mentalt att bara köra 4 dagar i veckan, lite som att jag fuskar och slappar men tror det kan vara bra också.

Hur ofta tränar ni och vad?

 

tisdag 17 juni 2014

Svettigt värre

Hade tänkt hinna med en sväng på både crosstrainern och köra veckans första pass i #paleotrainingchallenge igår morse men insåg att tiden inte skulle räcka så det blev bara 45 min på crosstrainern.

Inte så bara direkt och absolut ingen slöträning:

Min absoluta favorit från Röhnisch- bra längd på armar, luftig utan att bli stor och perfekt längd.

söndag 15 juni 2014

Dagens mat

After workout breakfast- fröfrallor med cashewnötssmör och ägg. Gott och mättande.

Lunchen blev fika hos svägerskan som gjort en blåbärspaj a la paleo. Riktigt smarrig med kokos på och hasselnötsmjöl och sesamfrön bl.a. i botten.

Mellanmål blev en näve nötter och några jordgubbar.

Dagens middag består av rödbetor, palsternacka, sötpotatis och sockerärtor i ugn och grillat kött till.

Perfekt för en varm dag som denna!

Morgonlufs

Började dagen med en power walk/ lufsarrunda. Går inte så fort men jag dör iaf inte som det känts innan. Avslutade sedan med ett av Annikas pass men efter fyra varv (man skulle göra fem) gav jag upp, helt slut.

Hade klarat av mitt dagliga aktivitetsmål redan efter rundan.

torsdag 12 juni 2014

So far so good

Känner mig lat eftersom jag inte alls tränat lika mycket som vanligt men 4 pass och gärna vilodag mellan stod det i instruktionen så så får det bli.

Mitt valfria pass var i måndags- crosstrainer och cykel. Första passet från Annika var således igår onsdag och jisses vad jobbigt! 15 min men ack vad det tog. Började iofs med 30 min intervaller på crosstrainern så jag var liksom redan genomsvett redan.

Hej tomat-ansikte!

Dagens lunchlåda- grillad kyckling med grönsallad och min nya favorit; vitkål och purjolökssallad

tisdag 10 juni 2014

Dagens frukost

Chiapudding med Bara Bär Blåbär, hasselnötter och mandelmjölk fick idag sällskap av en fröfralla, halva med ägg och andra halvan med cashewsmör. Höll mig mätt längre än igår men inte helt optimalt.

måndag 9 juni 2014

#paleotrainingchallenge

Har hängt på Annika Sjöö's 21 dagar paleotrainingchallenge för att se vad det ger att utesluta mejeriprodukter som jag gärna annars äter/dricker en del av (turkisk yoghurt, mjölk, naturell kvarg & keso) plus få nya utmaningar med träningen. Ytterligare ett plus är att inga redskap direkt behövs så jag kan träna hemma om det skulle vara så nu när livspusslet börjar få lite väl många bitar.

Maten för veckan är planerad och träningen likaså så nu kör vi!

Chiapudding med Bara Bär Blåbär och hasselnötter och kokt ägg till frukost var visserligen gott men mättade inte speciellt länge så imorgon får det bli annat upplägg.

söndag 8 juni 2014

Ännu en helg över

Förstår inte varför tiden bara springer iväg på helgerna. Trots en dag extra denna helgen iom nationaldagen borde helgen känts lite längre men den försvann i ett svisch ändå.

Men som vanligt så har vi/ jag gjort en hel del ändå: tränat, grävt, handlat kläder och blommor/buskar/växter, slappat i solen, planterat, varit hos goda vänner och blivit bortskämda med god mat och förberett kommande vecka. Utan att stressa har jag verkligen njutit av helgen!

lördag 7 juni 2014

Morgonträning

Har hittat tillbaka till träningen sista dagarna och verkligen känt att det ger något- känner mig starkare och fastare. Vikten är visserligen den samma men det stör mig inte så mycket just nu för jag mår bra.

Var lite missmodig, kan man kanske milt uttrycka det som, i veckan när lagkänsla mig svullen och inte riktigt orkade ta i på samma sätt som vanligt. Men kanske inte så konstigt med nytt jobb och oerhört mycket att lära mig/ komma ihåg, gå bredvid en person som ger mig ett oerhört ostrukturerad överlämning plus att jag fått träna på kvällar eller efter jobbet istället. Jag trivs bäst med att träna på morgonen, så är det bara. Får dock mentalt börja peppa mig till mer kvällsträning för att få till livet i fortsättningen.

Känslan när man nästan är hemma men vet att de sista 200 metrarna är uppför...

söndag 1 juni 2014

Tårtan

Så här blev tårtan med grävskopan på. Vissa saker blev bättre denna gången andra inte. Hade problem med RCT som blev för seg/ klibbig och svår att skära till så vissa delar blev knöggliga. Men jag är bara en glad amatör med höga krav på mig själv så på det stora hela är jag nöjd- typ.

Rekord

Ganska nöjd med dagens resultat- är rekord sen jag började använda min Polar Loop.

Har fortfarande inte fått tummen ur och skaffat ett pulsband för att se hur träningen påverkar med det.

Att jämföra med en dag på kontoret utan någon träning eller extra rörelse alls. Ville testa hur en vanlig dag såg ut utan att jag aktivt "jagade" rörelse och nådde inte upp till mitt dagliga mål. Värt att tänka på.

Tror dock att jag absolut skulle kunna få fler inaktivitetsvarningar (triangeln som syns strax efter klockan elva) och ännu längre men nu har det blivit en vana att jag går på toa eller hämtar vatten mer ofta än innan.

Ego-dag

Idag har varit lite av en ego-dag efter att ha prioriterat bort mig själv de senaste dagarna.

Hur 3 maskiner tvätt kom in i det här med ego vet jag inte riktigt men det var iaf skönt att bara kunna köra på och få undan tvättberget. Att sortera strumpor i solen är helt ok det med. Men framför allt bara få vara, mannen som tog hand om barnen på morgonen, sen tog med dem till Slottsskogen och att få lalla omkring hemma utan någon som springer runt benen, gnäller eller ska "hjälpa" till, åka och strosa i ett par affärer när åskregnet drog förbi och som avslutning- ett träningspass gör att jag är laddad för den kommande veckan med nytt uppdrag och vardagspussel.

Även om jag älskar både min äkta hälft och barn så är det faktiskt lite skönt att få sakna dem ibland också och inse att det blir väldigt tomt utan deras gnäll, hjälp eller spring kring benen.