fredag 29 juni 2012

Härliga fredag!

Ja, jag får väl ta tillbaka det där med att träningsvärken inte var så farlig- framför allt i framsida lår har varit rent av fruktansvärt.

Ingen gymträning igår utan mer grävagrus- & sålla jord träning. Att gräva grus är underskattat för håller man ett ganska bra tempo, tänker på att ha en stark mage och sedan tar sats för att försöka tömma skottkärran på högen istället för bredvid så vill jag lova att man blir rejält trött!

Imorse släpade jag mig iaf upp ur sängen men vaknade ganska kvickt till liv när toaletten inte fungerade som den skulle men dess öde lämnade jag i M's händer och åkte till gymmet istället där jag gav mig på Viktors pass själv efter 30 minuters uppvärmning på motionscykeln.

Tror inte jag fick till det helt 100 för även om det var jobbigt så var det inte lika jobbigt som i tisdags men det är väl bara att fortsätta nöta teknik och få in rörelserna ordentligt.

Avslutade med intervaller på roddmaskinen och även här märkte jag att jag inte var lika trött som i måndags. Visserligen var det första gången då men eftersom jag försökte ligga på samma hastighet som då för att kunna jämföra så var jag visserligen rejält andfådd och trött efter varje intervall men inte alls så som då. Så nu vet jag att jag kan ta i lite mer nästa gång- bra där.

Nu efter ett par timmars vila är det dags att ge sig på gruset igen!

onsdag 27 juni 2012

Dagens träning

Började dagen med lugn konditionsträning, 30 min totalt- lite cykel och lite crosstrainer. Avslutade med rejält core-pass eftersom jag/ vi märkte att jag behöver stärka upp den ännu mer.

Dagens andra träningspass skulle man kunna se som två- gräva bort marksand och makadam längs hela huset, 10 cm djupt, och köra bort så vi kan lägga marksten nästa vecka. Detta gjorde jag i två omgångar idag, därav de två träningspassen för det är RIKTIGT tungt och jobbigt. Till råga på allt är det skittråkigt också men det är bara att bita ihop och köra på och se det som extra träning!

PT-träning

Jodå, nu börjar det allt bli lite svårt att sätta sig ner måste jag erkänna- men det är inte riktigt så illa som jag trodde att det skulle vara och jag överlevde passet med Viktor!

Fokus- förbränning dvs stora muskelgrupper, kort och effektivt. 6 övningar som körs i tre cirklar och som avslutning intervaller på roddmaskinen. Jättekul, jättejobbigt och en hel del jävlaranamma som jag inte visste jag hade- önskar faktiskt att jag kunde köra med en PT betydligt oftare. Dels för att man får hjälp med tekniken, blir pushad och i mitt fall verkligen vågar ta de där sista repetitionerna där jag annars hade fegat ur- nu vet jag ju att han står där och tar emot om jag inte orkar och det gör att jag faktiskt vågar chansa och köra lite till.


Djupa benböj med pinne över huvudet med hälarna på viktplattor för att jag skulle få rätt hållning
Raka marklyft med skivstång
Utfall med pinne på axlarna för att hålla upp överkroppen
Stående rodd med skivstång
Stående axelpressar med skivstång
Stångsvängar

Detta ska jag köra tre gånger i veckan men just nu vet jag inte riktigt hur jag ska klara av det imorgon...

måndag 25 juni 2012

Jobbig morgondag

Viktor, den PTn jag tränade med ett tag för ganska länge sen nu sa att jag hade några gånger kvar hos honom som jag inte utnyttjat. Bra, så imorgon har jag alltså bokat in en timme med personlig terror, för det är vad det kommer bli med tanke på det upplägg han satt ihop. Återkommer med rapport imorgon.

söndag 24 juni 2012

Härlig energi

Byxor från Röhnisch- logo zip 7/8, topp Röhnisch, skor Asics och jacka från ?

Efter en två träningsfria dagar, bortsett från rejält trädgårdsarbete när vädret tillåtit, började jag dagen med ett riktigt skönt träningspass med mycket energi. Har laddat rejält med lax, spenatpaj, gräddfil, rödlök och grillat!

Biceps, triceps och axlar fick sig en genomkörare och jag kände mig stark- peppande till tusen. Sim avslutning blev set 5 min intervaller jogg/ snabb gång i 60 min på löpbandet- nöjd där.

fredag 22 juni 2012

Glad midsommar!

Började dagen med en skål jordgubbar och keso- gott!

Ska strax bege mig ut på en promenad så jag kan äta ännu mer jordgubbar senare idag- fast då med glass.

Önskar er alla en riktigt glad midsommar!

torsdag 21 juni 2012

Det här med BMI

På M's jobb har de årliga hälsokontroller och igår var det hans tur, vilket resulterade i en stor diskussion där sköterskan började med att kalla in en annan sköterska och slutligen även den ansvarige läkaren på vårdcentralen på grund av hans BMI.

Nu är det så att M har en fysik som just nu är långt ifrån vad den brukade vara men är fortfarande vältränad i mångas ögon. Han är en sån där människa som bygger muskler bara han håller i en hantel (hans bror är snäppet värre och för honom räcker det med att tänka träning)- lite överdrivet kanske men ni förstår kanske vad jag menar.

Problemet var att han hade ett BMI på strax över 26. Detta gick sköterskan igång på och talade om hur farligt det var med övervikt osv och framför allt män och magfett osv tills M fick nog och tyckte att det räckte och påpekade att hans midjemått var ju 15 cm under rekommenderad maxnivå på deras papper. Det hjälpte inte utan sköterskan började höja rösten och bli rent av otrevlig enligt M. Han tyckte då att om nu övervikt och fett var så viktigt så kunde de väl göra en kalippermätning men det visste hon inte vad det var.

Till saken hör att sköterskan själv var rundlagd och efter ett tag fick läkaren lugnt ner henne och bad M om ursäkt och gav honom en mycket väl godkänt-stämpel i protokollet.

Det är lustigt hur starkt det här med BMI fortfarande lever kvar på vissa ställen. Visst är det så att man behöver inte vara hälsosam bara för att man är smal och jag är väl ett sånt där undantag som trots att jag är överviktig alltid haft väldigt bra på alla hälsokontroller- utom just då BMI.

onsdag 20 juni 2012

Skoproblem...

Alltså- hitttat de där skorna jag suktat efter men tyckt varit lite dyra enbart för bröllopet för halva priset i exakt min storlek, bestället, får hem och provar- skon sitter som en smäck och jag är kär! Bestämmer mig för att gå in skorna samtidigt som jag dammsuger (ja, ni har väl hört att det är bästa sättet???) och tar på mig båda, eller rättare sagt försöker men vänsterfoten verkar vara minst en storlek större än skon- jodå, har fått ett par skor i olika storlek och det bästa av allt är att de kan inte hitta motsvarigheten till "min" sko, den i rätt storlek.

Så nu sitter jag här med två par brudskor, varav det ena paret inte passar och det andra har jag två olika storlekar på.

Jag tror jag kör barfota på bröllopet.

God morgon

Man skulle ju nästan kunna tro att jag gillar rosa, eller cerise iaf och ja, efter att i väldigt många år hävdat att jag inte är en rosa tjej (vilket jag heller inte är) så får jag nog ändra mig och iaf säga att cerise är en färg som jag börjat gilla mer och mer. Ha, vem trodde att jag som alltid föredragit svart skulle göra en sådan här helomvändning!

Ingen träning igår kväll utan istället tidigt ner i sängen med huvudvärk för att faktiskt vakna av mig själv innan klockan ringde- kanske inte pigg men iaf fri från huvudvärken så nu blir det en tur till gymmet.

tisdag 19 juni 2012

Träningsplanering

Igår var jag på väg att skriva ner en planering för veckans träning men kände att den blev liksom inte så kul eftersom jag mest kör utifrån dagsform just nu och tur var väl det för det är ju liksom inte så kul att börja med att få stryka ett planerat träningspass.

Pga av en jobbgrej fick jag hoppa över morgonens träningspass och just nu fick jag veta att M fått hoppa in och jobba och barnen är hos farmor och farfar vilket innebär att min tanke att träna efter jobbet istället gick i stöpet men kanske, kanske kan jag få till ett pass lite senare i kväll!

Gårdagens träningspass var riktigt rejält svettig och det syntes kan jag lova- linnet från H&M suger åt sig all svett, vilket inte är supersnyggt men som sagt- det syntes att jag tränat iaf.

20 min motionscykel
20 min crosstrainer 
20 min löpband 
mangling av magen

Känner mig lite lagom stel i rumpan och vaderna idag och att klappra omkring i högklackat är kanske inte bästa medicinen just idag.

måndag 18 juni 2012

Veckans träning

Är fortfarande väldigt trött men motivationen börjar komma tillbaka dock försöker jag fokusera mer på konditionsträningen och inte lagt så mycket vikt vid den rena styrketräningen eftersom det är där jag känt att jag inte orkar/ är omotiverad.

Är ändå nöjd med träningen och tycker det är oerhört kul, känns nästa konstigt de dagar jag inte tränar....

Måndag: 30 min crosstrainer, 15 min motionscykel och axlar
Tisdag: 40 min crosstrainer
Onsdag: 20 min motionscykel, 20 min crosstrainer, mage
Torsdag:30 min motionscykel, axlar och 20 min löpband
Fredag: 30 min motionscykel, biceps och triceps samt 30 min crosstrainer
Lördag: vilodag
Söndag: 20 min motionscykel, 20 min crosstrainer och 20 min löpband


Söndagens outfit: Top från SOC/Stadium, byxor från Röhnisch och skor från Asics.

söndag 17 juni 2012

Blå-gult

Tja, trots att jag invigde mina nya lysande vita och typ blå-gula skor, direktimporterade från England, hjälpte det inte våra tappra gossar i fredags men trots det hade jag en fantastisk kväll med fin-fina vänner som sällskap.

Först en spontan shoppingdate och sedan en lika spontan kväll på stan för att se fotbollen- så glad i hjärtat efteråt (trots förlusten) efter att ha myst med mina fina som jag tyvärr träffar alltför sällan. Eller ja, en av mina finaste träffar jag ju varje måndag och tisdag på jobbet men vi har valt att ha en jobb- och en privat relation eftersom vi är så nära vänner för att det inte ska bli massa snack.

Just nu ser jag fram emot en ny vecka- känner mig harmonisk, saker börjar ta form och andra bli klara så nu är känslan i kroppen så där härligt skön (hur länge det håller får vi väl se då veckorna försvinner fasligt fort just nu).

Morgontrött på gymmet- tröja Nike, byxor Röhnisch, skor Asics 2170

Blev ett par Asics 2170 i vårens färg, ville ha ett par "vanliga" ljusa denna gången men har ett gäng Nike-skor i glada färger hemma som jag fått för att prova.

tisdag 12 juni 2012

Sovmorgon

Dagens plan gick i stöpet redan innan klockan hunnit slå sju då min kollega kom inrusande på gymmet och meddelade att chefen flyttat vårt möte från klockan tio till åtta istället.

Jaha, ok. En snabb blick på klockan och dagens planerade träningspass justerades till 40 min crosstrainer, en snabb dusch och ilfart till jobbet. Så går det när man tar sovmorgon!

Eller ja, sovmorgon- gick upp kvart i sex istället för kvart över fem.

Anledningen till min lilla sovmorgon var ett samtal från Carlanderska där jag var idag och gjorde ultraljud på benen inför borttagning av mina åderbråck.

måndag 11 juni 2012

Motivation sökes

Ett futtigt, omotiverat pass igår som endast bestod av 20 ( intensiva) minutrar på crosstrainern och morgonens pass fick jag tvinga mig till att fortsätta och köra klar.

30 min crosstrainer, axlar och sen 15 min motionscykel var vad jag kämpade ihop och eg är väl 75 min inte fy skam- jag ska bara inse det också.
Helt ensam i gymmet igår- lite kusligt faktiskt

Naked Juice Bar

Frölunda Torg är hett- upprustat, fräscht, stort och nu med en Naked Juice Bar. Blev en smaskig Raspberry Riot i väntan på guldsmeden som graverat fel i vigselringen.

söndag 10 juni 2012

Hinner inte med

Är det bara jag som känner det som om att tiden bara springer iväg snabbare och snabbare? Det är redan 10:e juni- vart tog de där första tio dagarna vägen och vad hände med sommaren?

Känner att jag kommit av mig lite med maten och träningen men satsar på att hitta tillbaka imorgon igen- allt hänger ihop med att jag vill för mycket på alldeles för lite tid. Kanske prioriterar jag fel, vill för mycket eller bara är dålig på att förvalta min tid- oavsett har det inte blivit mycket vettigt gjort här hemma i helgen utan jag valde att spendera tiden med mina föräldrar igår när M blev kidnappad för svensexa. Att se kärleken, vördnaden och förtroligheten mellan Alexander och morfar värmer i mammahjärtat.

fredag 8 juni 2012

Det där att inte vara ensam

I vanliga fall brukar jag inte bry mig så mycket om mina medtränare när jag är på gymmet- visst, jag har koll och känner igen de som brukar vara där och hälsar med nick eller ett hej men i övrigt är jag ganska asocial när jag väl pluggat i mina hörlurar.

Trist kanske men jag vill fokusera på att träna och inte fördriva tiden när jag är på gymmet (om jag inte har sällskap vill säga, då är det lite skillnad). Dock tycker jag väl själv att jag brukar visa hänsyn genom att inte springa på någon som utför en övning, ställa mig vid sidan av och ser jag att någon använder en specifik maskin kollar jag om det går bra att köra emellan.
  • Jag ställer mig inte mitt framför någon som sitter och gör en övning, spegelväggen är ganska många meter och det är sällan så mycket folk att man måste ställa sig framför någon annan.
  • Jag går inte så nära någon som står och utför en övning så att jag blir träffad av hanteln och jag blir inte förbannad när så sker (ok, jag hade kunnat undvika själva närkontakten men efter att jag två gånger tidigare stoppat mitt i övningen för att undvika just detta fick jag nog och "markerade").
  • Jag går inte fram till en maskin och byter grepp och motstånd när jag ser någon träna där utan att iaf kolla att det är ok.
  • Jag tar inte vikter från någon som ställt fram dem framför sina fötter/ bredvid bänken där de sitter och håller på och tränar.
  • Jag spenderar inte min morgon med att gå runt och tjitt-tjatta med allt och alla, tots att de allra flesta tydligt markerar att de inte är intresserade av småprat.

Oftast brukar jag inte låta sånt här störa mig när jag tränar men när allt ovan sker under ett och samma träningspass blev jag faktiskt riktigt irriterad och avbröt den där pladdrande människan med att jag tyvärr var upptagen och gick in i "muskelrummet" och fortsatte träna där- inga speglar, inga andra och massor av vikter och plats för mig själv!

onsdag 6 juni 2012

Kalasfin dag

Gustaf Vasas kröning har vi firat med att äntligen ha kalas för Lukas. Är du tre veckor sen han fylld år men då var han sjuk och sen M och så ska man få till en dag då alla kan och idag passade det bra!

Tårta, presenter, sol och massa kusinbus = en fin-fin kalasdag samt en halt sönderstressad mamma då det blev ett snabbt på kommet kalas och det var mycket som skulle göras innan men allt flöt på och jag hann tom njuta av solen lite innan alla gästerna anlände. Dock ingen träning idag men det får jag ta igen imorgon.


tisdag 5 juni 2012

Finlunch


Inte så lite nervös och pirrig i magen åkte jag iväg för att äta lunch på Långedrags Värdshus idag där jag var medbjuden på sommarlunch med mitt nya jobb. Spännande att få träffa blivande kollegor/ chefer och jättekul att de bjuder in mig trots att jag faktiskt inte börjar förrän början av september.

Jag hade kunnat stanna kvar där resten av dagen för även om det inte var sitta-ute-väder så är det otroligt vackert att sitta där alldeles vid havet och att maten sedan var fantastiskt god och bara smälte i munnen gjorde ju inte saken direkt bättre.





Lite annat än svettiga träningskläder kan jag ju bjuda på en dag som denna!

Veckans första

Gårdagen blev en inte riktigt som planerat och blev lite småirriterad för att jag inte skulle få träna när jag ville. Att jag sedan inte kom upp på morgonen som tanken var och planen justerades till träning efter jobbet kan jag ta men att behöva stressa igenom träningen var inget jag såg fram emot så en träningsdate med kollegan efter jobbet byttes mot ett pass på egen hand på Friskis hemma istället.

Funkade det med när jag väl ställde om tankarna, fick i mig lite energi och "frisk" luft när jag tankade. AC är helt klart en funktion som man lätt tar för givet men nu när jag kör M's räser-Clio finns inga sådana moderniteter och "gammal-bil-luft/lukt" är inget jag gillar när solen ligger på och värmer.

Trots allt gnäll ovan så fick jag till ett riktigt bra pass som hann mysa med mina grabbar innan det var dags för sängen för dem- win-win!

15 min crosstrainer

Bicepscurl med hantlar varvat med kick-backs
Bicepscurl i kabelmaskin varvat med pushdown
Bicepscurl i maskin
Tricepspress över huvud i kabelmaskin

20 min löpband

Morgonens träning blev mest en studie i väntande på kollegan som till slut kon när jag var klar och hade kört 45 min crosstrainer och en hel drös övningar för magen.
Gårdagens outfit- skor från Asics, byxor från Nike och nytt linne från H&M- tunn luftig kvalitet i en härlig turkos färg.

måndag 4 juni 2012

En hel veckas träning

Jag har nog ett påbörjat inlägg för varje dag hela förra veckan men som inte kommit längre än till utkastmappen- vet ärligt talat inte vart förra veckan tog vägen. Har å andra sidan inte riktigt prioriterat datorn när jag haft tid över eller helt enkelt inte orkat utan det har varit kalas, träning, jobb, trädgårdsarbete och gnälliga, förkylda barn som gått före.

Mycket tankar på mat och träning har det dock varit och ett tag funderade jag på att testa Fitnessfighten med World of Shape som Katarina gjorde förra månaden men insåg att jag har nog inte riktigt det fokuset som krävs just nu även om jag tränar väldigt mycket så vet jag att det kommer komma dagar då jag faktiskt inte kommer hinna träna (och det där med att man alltid hinner träna- jag blir lika arg varje gång jag läser någon skriva att man alltid har tid om man verkligen vill- men det tar vi i ett annat inlägg). Har ju faktiskt ett bröllop att få ihop om 40 dagar och en hel del som ska göras innan dess så inför augusti kanske jag tar mig en ny funderare.

Jag kämpar på med maten och ser mönster, likheter och konsekvenser av hur jag äter hela tiden som jag försöker reflektera över men följer ingen direkt "diet" just nu mer än att jag inte äter så mycket kolhydrater utan mer protein, vilket fungerar bra för mig. Dock ger det inget utslag på vågen direkt men det är jag ok med just nu.

Träningen flyter på bra de flesta dagarna och att komma upp på morgonen är inte speciellt svårt längre utan jag skulle faktiskt kunna säga att det blivit en vana numera då jag saknar det och märker av när jag inte tränat på morgonen.

Förra veckans träning såg ut så här:

Mån: 60 min cross

Tis: 55 min cross, biceps, triceps & rygg i TRX samt mage

Ons: Vilodag

Tors: 30 min motionscykel, axlar (se nedan), 30 min crosstrainer

Fre: 30 min motionscykel, biceps & triceps, 20 min löpband

Lör: 20 min motionscykel, 10 min löpband, 10 min crosstrainer, mage och stretch

Sön: 15 min cykel, axlar (se nedan), 15 min crosstrainer

Testade att köra Trend o Träning Anna's axelpass i torsdags och igår. Kände mig lite småmesig med mina 3-4 kilos hantlar men kan lova att det sved och brände rejält i axlarna! Kan verkligen rekommendera att testa och köra övningarna i en cirkel.

Har försökt mig på ett par gånger att ställa mig på löpbandet men efter förra veckans framgångar fick jag ett bakslag med smärta i benhinnorna tom när jag går så har försökt vila så mycket som möjligt istället.