onsdag 6 juli 2016

Varför Viktväktarna

För mig så är det ju det här med mat som är mitt stora problem. Träna kan jag och det gör jag även om vardagsmotionen kan bli bättre men känner ändå att jag sitter still väldigt lite, bortsett från jobbet, och det visar även min Polar Loop så det känner jag inte att jag behöver tänka så mycket på.

Men det här med mat- det är ju så tråkigt om det inte är riktigt gott! Och gott har just nu blivit samma sak som onyttigt. Och är det gott så äter jag gärna lite extra just för att det faktiskt är så gott så dubbelfailure på det.

Jag tycker om att laga mat och baka men när motiviationen inte är på topp så är det svårt att laga något annat än standardrätterna och det blir allt oftare samma mat med mindre variation, vilket i det här sammanhanget inte är något bra för mig.

Har försökt med LCHF men är för mycket bröd och pasta-människa för att det skall fungera och min Paleo-perod slutade med att kokosgrädde/-mjölk stod mig upp i öronen och jag fick magknip. Att räkna kalorier gjorde att jag blev för extrem och var konstant hungrig men det som alla sätt har gemensamt är att jag måste utesluta något, det finns en begränsning som skapar ett förbud och då hamnar fokus för mycket kring detta.

Och det var väl just detta som min läkare snappade upp och som vi diskuterade kring. Vi kom även in på det här med Xtravaganza (det var då för 8 år sedan som hon kom in i bilden och har följt mig sedan dess) och vad det var som funkade bra med deras koncept och varför jag inte fixar soppor själv efter det i någon längre utsträckning.

Just att man är med i en grupp, får pepp och har någon som man kan vända sig till i form av en coach och går till denne och väger sig istället för att göra allt hemma i sin ensamhet var en av de sakerna som jag tog upp som fungerade bra för mig och det är lite samma upplägg när det kommer till ViktVäktarna (om man inte kör online själv vill säga).

Det som jag känner nu är att även om jag har en begränsning via mina dagliga SmartPoints så har jag alltid en VeckoBonus som jag kan använda som jag vill om det är så att jag någon dag vill äta lite mer eller något som kostar mer Points. Inga andra förbud finns egentligen och det är det som känns bra, fokus hamnar mer på att äta rätt och bra mat som håller mig mätt länge. Jag kan även äta lite godis, dock har jag valt att hålla mig borta från det i större utsträckning just för att jag fortfarande behöver mina Points till mat men som i helgen när vi hade kompisar på besök och han älskar ostbågar så visste jag att jag kan äta 2dl utan att det kostar mig för mycket i Points.

Jag tror väldigt starkt på att alla människor är olika och för min kompis så funkar tex LCHF kanon och då tycker jag att det är jättebra. Hittar vi vårt sätta att leva och förhålla oss till mat som gör att vi mår bra så är det upp till var och en att välja sin egna livsstil. Det har jag inga som helst åsikter om så länge ingen kommenterar negativt om mina val.

Invägning vecka 3

Tycker att jag börjar få lite kläm på hur mycket jag kan äta när det kommer till vissa mängder men samtidigt är jag väldigt medveten om att det är just detta tänket, att bli för självsäker som lätt gör att det glider iväg men är fortfarande väldigt noggrann när jag tar såser och liknande eftersom det är detta som "kostar" mest ur ett poängperspektiv.

Känner fortfarande att detta är helt rätt för mig, även om jag mellan varven blir lite frustrerad för att jag tycker att det går för långsamt. Tur jag har min käre man som tar ner mig på jorden och förklarar att -3,5kg på 3 veckor är rimligt och inte alls långsamt med tanke på att jag faktiskt äter ganska mycket mat.

Denna veckan -1kg är jag helt klart nöjd med men känner att jag börjar tappa motivationen lite grann när det kommer till träningen.Är lite mycket både på jobbet och att förbereda hemma inför semestern men stressar inte upp mig över det. Vet att det kommer bli en hel del promenerande första veckan och sedan min efterlängtade morgonpromenader längs strandpromenaden i Italien!

tisdag 21 juni 2016

Yes!

Första veckans invägning och jag är jättenöjd! Är svårt att veta vad jag skulle vänta mig men -2,3kg är jag jättenöjd med. Har ätit och varit mätt större delen av tiden och då jag inte varit mätt är det för att jag slarvat med maten och låtit det gå för lång tid mellan måltiderna eller ätit för lite.

Gör det så mycket enklare att motivera till att fortsätta när det går åt rätt håll så nu laddar jag inför midsommar.


måndag 20 juni 2016

Första veckan


Imorgon har jag gjort en vecka med ViktVäktarna och just nu har jag faktiskt ingen aning om vad det resulterat i mer än att jag faktiskt känner mig lugn. Lugn inombords och mer avslappnad när det kommer till maten- för jag får ju faktiskt äta allt! Ja, så länge det ryms inom min dagliga budget vill säga, men tycker ändå det är rejält tilltaget med tanke på att frukt och grönsaker är "gratis".

Kan väl konstatera att det till viss del är ganska annorlunda mot vad jag brukar äta och jag får ibland tänka till men inser då samtidigt vad jag faktiskt har stoppat i mig innan. Äter frukt som aldrig förr och gör helt enkelt bättre val men utan att utesluta någonting.

I fredags hade jag fredagsfikat på jobbet och gjorde ett gäng jordgubbs- och rabarberpajerer med knäcktäcke. Sirap, socker, vetemjöl och smör säger sig självt att det endast är nyttigt för själen och ingenting annat men jag kunde utan problem äta en liten bit i fredags och igår åt jag en stor bit till efterrätt utan att äta mer än vad jag får.


Som barnfamilj blir det även en hel del enkla utvägar som pasta, korv och hamburgare men inga problem att äta lite mindre när jag får en stor skål jordgubbar till efterrätt! Just nu känns det som the way to go, lite sisådär nyfrälst som jag kanske är :-)

onsdag 15 juni 2016

Omstart, bekännelse

Omstart för sisådär femtioelfte gången eller kanske mer att nu räcker det!

För lite över en månad sedan fick jag nog och kände att jag behöver komma ur mitt då väldigt destruktiva matbeteende. Hade verkligen hamnat på nedersta botten för det spelade ju liksom ingen roll vad jag gjorde för jag gick ändå inte ner i vikt, så då kunde jag ju lika gärna möla i mig godis, bullar, chips och annat som kom i min väg.

Har varit några krokiga veckor men så efter att ha träffat min fantastiska husläkare i ett annat ärende så frågade hon om jag provat Viktväktarna. Den blicken hon fick av mig var nog svaret på både frågan och visade tydligt hur jag kände inför detta. Viktväktarna liksom... 

Frågan och vår diskussion sådde dock ett frö så efter att ha tryckt i mig en slafsig pizza och ett gäng kakor åkte jag hem och registrerade mig, leta upp närmsta VV-ställe och gick på mitt första möte samma kväll. Ett gäng tårar som släppte på så många spänningar resulterade i ett migränanfall.

Varför liksom fundera och vänta, det var nu jag var mottaglig och undermedvetet redo att ta tag i det.

Så nu får vi se vad detta slutar i! Gillar konceptet att man får äta allt så länge man håller sig till sina
dagliga points så nu gäller det att tänka till och tänka annorlunda.

Jag känner mig lugn över detta och beslutet har landat bra i magen även om det mer var ett infall än beslut!

Fortsättning följer

fredag 8 april 2016

Besviken

En vecka av kamp varvat med känslan av att detta är lätt som en plätt har passerat och efter en händelse på jobbet i måndags som totalt slog ut mig, blev både tisdagen och onsdags vägning ingen direkt höjdarupplevelse. 

Ett ynka kilo. Och där försvann all min motivation totalt och jag åkte ner på mörkaste botten. Efter två dagar av "tycka synd om mig själv" är jag nu tillbaka på spå igen och kör vidare. 



måndag 4 april 2016

Min önskelista för april

April månad fortsätter med kalas, kompishäng och massa andra roligheter så det är bara att bita ihop och köra på.

Min träningsplanering är inte speciellt planerad eller strukturerad just nu, inte heller speciellt upplyftande iom att jag är så tom på energi. Styrketräning går liksom bort lite grann så jag kör ett sorts triathlon varje gång jag är på gymmet just nu bestående av löpband, crosstrainern och avslutning på motionscykeln. Skönt får då hinner jag inte tröttna och min 45 min är perfekt för då hinner jag kolla på ett avsnitt av "Wentworth" (tips!) som är nuvarande tidsfördrivet.

I övrigt önskar jag av april:

lite mera värme
lite mera sol
att vi får sålt bilen snabbt och dyrt
massa familjetid
att ryggen blir bättre så jag kan börja lyfta tungt igen när jag soppat klart

Finns massa mer saker jag önskar mig men om ovanstående faller in så är jag nöjd för tillfället, mycket av det andra är saker som jag inte kan påverka så hoppas på att med positivt sinne blir livet till ett positivt minne (cheesy, I know!)